Peilstok in innovatief Nederland

Professor Henk Volberda, hoogleraar Strategic Management & Business Policy (Rotterdam School of Management Erasmus Universiteit), legt op dit moment de laatste hand aan de resultaten van alweer zijn 10e Innovatiemonitor. Eind oktober komt de Erasmus Universiteit er mee naar buiten tijdens een event in het Kurhaus, georganiseerd door avrotros, dat bij die gelegenheid ook de Nederlandse Innovatieprijs uitreikt. De verwachting is dat de Achterhoek er ook in de 2016-editie goed uitspringt. ‘Dat is in ieder geval het beeld van de afgelopen jaren’.

 

Volberda’s Innovatiemonitor - mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation, de oprichter van uitzendorganisatie Randstad - steekt elk jaar de peilstok in het innovatieve vermogen van het Nederlandse bedrijfsleven. Met als gevolg een enorme hoeveelheid data waaruit door de jaren heen een steeds completer beeld ontstaat van de innovatiekracht van Nederlandse bedrijven. Dat beeld wordt alleen maar completer nu er jaarlijks steeds meer bedrijven meedoen (in 2016: circa 1.100). Henk Volberda: “Met de monitor meten we de verschillende factoren die aangeven in hoeverre een bedrijf innovatief is. Eén van die indicatoren is de bereidheid van bedrijven tot investeren in research & development. We meten die indicator niet in absolute termen, maar als percentage van de omzet. Dus als de omzet fors stijgt, maar de R&D-investeringen blijven gelijk of stijgen zelfs iets, loopt het percentage terug. We gaan uit van dat percentage, omdat daaruit blijkt welke waarde een bedrijf hecht aan innovatie. Op basis van de ontwikkeling van die indicator hebben wij vastgesteld dat de investeringen in R&D in Nederland gestaag teruglopen, van 2,9% in 2009 tot 2,2% vorig jaar. Dat vinden wij een zorgwekkende ontwikkeling. Investeringen zijn immers belangrijk voor het toekomstige verdienmodel van het bedrijf.”

Het volledige artikel vindt u in AIM 3/17, te verkrijgen in de kiosk.